6. Sonarbilder från Sjöfartsverket
Det avgörande beviset att bogvisiret ligger på M/S Estonias fördäck är att bogvisiret inte är symmetrisk på bilden och det ska det inte vara heller.

Avståndet A från utkanten på bogvisiret till centrum är kortare än avståndet B och det beror på att M/S Estonia lutar med 117°.

Varje rött streck motsvarar en nivåskillnad på 1 meter, det betyder att bogvisiret där det ligger är ca 6 meter högt och det stämmer när man lägger in det i bilden.


Orginalbild: Aftonbladet 941003
Bild:
Rakt över Estonia
Ombord på finska undersökningsfartyget Hallis finns den
avancerade videoutrustningen.
Via kablar styrs kameror, strålkastare och robotar
vid filmningen av vraket.
1994-10-03
Här videofilmas katastroffärjan.

20 timmar band kan lösa gåtan
ÅBO. Haverikommissionen har nu tydliga bilder på Estonia. De kommer att ge svaret på varför Estonia sjönk. -Vi har filmat fören och flera andra delar av färjan, säger Tuomo Karppinen som ledde arbetet. Det finns nu tecken på att bogporten ligger framför vraket.

Två svensktillverkade robotar av typ Sjöugglan används när haverikommissionen låter videofilma vraket på 80 meters djup.
Varje robot är utrustad med två videokameror som avbildat vraket bit för bit.
-Vi har bilder av mycket god kvalité som vi nu ska analysera tillsammans med Estland och Sveriges haverikommissioner, säger Kari Lehtola i finska haverikommissionen till Aftonbladet.
Är bogporten skadad eller bortsliten?
-Det kan jag inte berätta.

Filmerna ska granskas i dag.
I dag ska de tre ländernas haverikommissioner gå igenom filmerna vid ett möte i Åbo.
-Vi vet att bilderna är bra och så fort det är möjligt ska vi tala om vad de innehåller, säger den svenska kommissionens ordförande Olof Forssberg.

I går avslöjade marinbiologen Jouko Nuorteva, som ledde arbetet med att hitta vraket, att ekolodsundersökningen från i fredags visar att det finns ett stort föremål framför fören på Estonia.

-Det är 5-10 meter brett och det är möjligt att det kan vara bogporten, säger han.

Varken den svenska eller den finska kommissionen vill kommentera Nuortevas iakttagelser.
Analysen av ekolodsbilderna har också visat att Estonia ligger med fören åt öster.

Men för haverikommissionen är de 20 timmarna videofilm det intressantaste materialet.
-Vi börjar ta bilder ungefär midskepps, med den första roboten. Den styrdes sedan upp mot kommandobryggan, säger vice ordförande i finska haverikommissionen, Tuomo Karpinnen.
-Sedan koncentrerade vi arbetet till fören.
Senare under dagen sattes även den andra roboten in.
Sammanlagt hade utredarna fyra videokameror som riktades olika vinklar.

Sjöugglansrobotarna arbetade ungefär sju meter från från skrovet för att få bästa bilderna i det relativt grumliga vattnet.
Skrovet filmades bit för bit i ett rutsystem och nu ska vi haverikommissionen analysera varje "ruta" på skrovet för att konstatera vilka skador Estonia har.

TV-monitorerna, där haverikommissionens två utredare kunde följa arbetet, fanns i en container mitt Hallis däck.
Via kablar styrdes kameror, strålkastare och Sjöugglans griparm, med vars hjälp utredarna hade möjlighet att lyfta olika föremål.
Arbetet vid haveriplatsen avslutades vid 20-tiden och i morse var Halli tillbaka i Åbo hamn.