4. Bogvisiret förbucklan
Det finns bara ett sett som den här skadan har uppkommit på, inte flera. Allt måste följa ett program, millisekund för millisekund.
Det här är typ vanlig bilplåt, skillnaden är att den är 10 ggr tjockare, 8-10 millimeter tjock.

Samma typ av metall som finns på en ledstång i ett trapphus eller plattjärnet överst på räcket på en järnbalkong.
En ubåt har en skrovtjocklek på 30 mm och tjockare.
Det ser ut som man har kört ner ett spett i marken och sedan vickat på spettet.

Som jag tolkar bucklan på bogvisiret:
Den är utförd av ett föremål med raka kanter fast i olika vinklar.
Det raka föremålet har träffat visiret i linje A-B eller t.o.m A-C, en skada som kan vara, 5,5 meter till ca 7,5 meter.
Det raka föremålet har rört sig i rörelse D först och sedan i E, lämnat visiret i linje F.

Stor kraft, hur stor vet jag inte, återkommer om det.
Tack vare den stora egenvikten på MS Estonia och föremålet hon har kolliderat med har bogvisiret pressats till höger några grader i nederkant (tack vare sitt kilformade utseende) som pil G visar.

Kraften har varit så stor att föremålet även har lyft upp bogvisiret, pil H, låsanordningarna har sprätt iväg.

Dom gula pilarna visar att det har gått hål i skrovet, 8 mm plåt, vid kollisionen, haveriutredarna har stuckit pinnar i hålen.

Dom här 3 reporna kommer från rören som sticker upp på ubåts-tornet.
Det är inte M/S Estonias bulb som har orsakat den här bucklan, bulben har inte den långa raka kanten och den spetsen som föremålet har hakat fast i bogvisiret med + att föremålet som träffar viker av åt vänster med ett konstigt utseende och underlig vinkel, det måste vara en annan båt som har gjort det här.
Efterlysning: Bilder/filmer tagna på MS Estonias bulb.


Bildkälla.