JAIC sida 174:
Tunga fordon förefaller ha lastats på bildäck utan erforderlig hänsyn till vikt-
fördelningen tvärskepps, vilket ledde till att fartyget lämnade hamnen med babords
krängningstank nästan full och styrbordstanken tom.
På grund av denna lastfördelning och vindtrycket på babordssidan hade ESTONIA – enligt
tredjemaskinisten omkring en grads styrbords slagsida när hon nådde öppen sjö.
JAIC sida 33:
Krängningstankarna var sidplacerade med en kapacitet av 183 m³ vardera
och hade till uppgift att vid behov kompensera fartygets slagsida.
Den slagsida som kunde neutraliseras med hjälp av en full krängningstank och
den andra tanken tom var cirka åtta grader.
JAIC sida 64:
Fjärdemaskinisten, som hade vakten före tredjemaskinisten, talade om för
honom att han hade försökt kompensera slagsidan, som berodde på
lastens fördelning, genom att fylla babords krängningstank.
Tanken var emellertid redan full och slagsidan kunde inte kompenseras helt.