12. Flytkraft.
Stämmer inte riktigt, uppdatering är på gång.
Öppna program i nytt fönster.


JAIC sida 174:
Tunga fordon förefaller ha lastats på bildäck utan erforderlig hänsyn till vikt- fördelningen tvärskepps, vilket ledde till att fartyget lämnade hamnen med babords krängningstank nästan full och styrbordstanken tom.
På grund av denna lastfördelning och vindtrycket på babordssidan hade ESTONIA – enligt tredjemaskinisten omkring en grads styrbords slagsida när hon nådde öppen sjö.
JAIC sida 33:
Krängningstankarna var sidplacerade med en kapacitet av 183 m³ vardera och hade till uppgift att vid behov kompensera fartygets slagsida.
Den slagsida som kunde neutraliseras med hjälp av en full krängningstank och den andra tanken tom var cirka åtta grader.
JAIC sida 64: Fjärdemaskinisten, som hade vakten före tredjemaskinisten, talade om för honom att han hade försökt kompensera slagsidan, som berodde på lastens fördelning, genom att fylla babords krängningstank.
Tanken var emellertid redan full och slagsidan kunde inte kompenseras helt.