1. M/V Estonia-olyckan.


Jag tror inte heller på det, men det finns inget annat sätt som olyckan kan ha skett på!

Öppna programmet i nytt fönster.

Öppna programmet i nytt fönster.

M/S Estonia körde in i en u-båt som låg framför i lägre hastighet.
Bucklan på bogvisiret passar perfekt in på ett u-båtstorn: mått, intryckningen och periskop.

Här är det hål i M/S Estonias skrov. U-båten har slagit av M/S Estonias stabilisatorfenan på styrbordssida.

Olyckan var oundviklig när stabilisatorfenan tryckte in i skrovet slogs av! Storleken på hålet är i linje med sjunkförloppet, länspumparna räckte inte till.
Öppna större bild i nytt fönster.

Det är omöjligt att den runt formade bulben har gjort den här skadan, det här är ett rakt föremål som har gjort den här skadan.
Det här är som ett fingeravtryck, det finns bara ett föremål som passar in på bucklan.
Öppna större bild i nytt fönster.
Originalbild.

Jag har funderat länge på varifrån hålen kommer, och det här är det slutgiltiga.

1. MS Estonia är snart ikapp u-båten.
2. Här träffar M/S Estonia aktern på u-båten.
3. U-båten börjar vrida sig runt sin mittaxel.
4. U-båtstornet träffar bogvisiret.
5. U-båten rätar upp sig.
6. U-båten trycker in fenstabilisatorn på M/S Estonias styrbords sida, vatten börjar tränga in under vattenlinjen.
7. U-båten försvinner, vattnet rusar in i hålet som fenstabilisatorn har gjort.
Det finns ingen annan förklaring till bucklan i bogvisiret.

När väl stabilisatorfenan slåss av på styrbords sida är olyckan ett faktum, M/S Estonia börjar ta in vatten. Hade inte stabilisatorfenan slagits av hade M/S Estonia troligtvis klarat sig.

I u-läge har u-båten ingen flytkraft, den har samma densitet som vatten, u-båten pressar undan lika mycket kubikmeter vatten som den väger i ton.
Om u-båten väger 1.000 ton pressar den undan 1.000 kubikmeter vatten, annars flyter den eller så sjunker den och då går det åt onödig energi att hålla den i u-läge, topphastigheten blir lägre.

Öppna större bild i nytt fönster.


Källa 2 bilder ovan: Dplay.se
Dom 2 bilderna ovan visar skrapmärken på styrbordssidan efter vad som skulle kunna varit en ubåt.
Upptäckt av: Henning Svedberg 201006