Källa: www.estoniaferrydisaster.net
21.2.4 Sammanfattning av vittnesmål från systemtekniker
Henrik Sillaste.
8 april 1998 - Intervju av Christian Jungbluth:
- det var 3 smällar, de flesta andra glömde den första, som var den svagaste, det var ungefär 30 sekunder mellan dem och den tredje var den starkaste;
- han antar att fartyget rättades upp igen efter det första och andra smället (han kallar "smällen" "slag" eller "slag" och associerar varje "smäll" med en krängande rörelse, smällen kom framåt;
- efter den 3: e hårdaste knallen klackade fartyget för mycket mot styrbord och plastbehållarna gled ner till styrbordssidan och han rusade till ECR;
- han såg inte vatten tränga in i bågrampen, såg bara taket på bilarna, såg aldrig vatten så länge han var i ECR;
- när han gick in i ECR hade 2 av de fyra huvudmotorerna redan stängts av;
- de vattentäta dörrarna stängdes;
- försökte ringa till chefsingenjör Leiger, men kunde inte nå de telefoner som båda hade fallit ner;
- tror att han var där bara 5 minuter. innan han gick upp tillsammans med Kadak.
Stämmer bra med händelseförloppet till höger.
Större bild.