6. Sonarbilder från Sjöfartsverket
Det avgörande beviset att bogvisiret ligger på M/S Estonias fördäck är att bogvisiret inte är symmetrisk på bilden och det ska det inte vara heller.

Avståndet A från utkanten på bogvisiret till centrum är kortare än avståndet B och det beror på att M/S Estonia lutar med 117°.

Varje rött streck motsvarar en nivåskillnad på 1 meter, det betyder att bogvisiret där det ligger är ca 6 meter högt och det stämmer när man lägger in det i bilden.


Större bild: Aftonbladet 941003
Bild:
Rakt över Estonia
Ombord på finska undersökningsfartyget Hallis finns den
avancerade videoutrustningen.
Via kablar styrs kameror, strålkastare och robotar
vid filmningen av vraket.
1994-10-03
Här videofilmas katastroffärjan.

20 timmar band kan lösa gåtan
ÅBO. Haverikommissionen har nu tydliga bilder på Estonia. De kommer att ge svaret på varför Estonia sjönk. -Vi har filmat fören och flera andra delar av färjan, säger Tuomo Karppinen som ledde arbetet. Det finns nu tecken på att bogporten ligger framför vraket.

Två svensktillverkade robotar av typ Sjöugglan används när haverikommissionen låter videofilma vraket på 80 meters djup.
Varje robot är utrustad med två videokameror som avbildat vraket bit för bit.
-Vi har bilder av mycket god kvalité som vi nu ska analysera tillsammans med Estland och Sveriges haverikommissioner, säger Kari Lehtola i finska haverikommissionen till Aftonbladet.
Är bogporten skadad eller bortsliten?
-Det kan jag inte berätta.

Filmerna ska granskas i dag.
I dag ska de tre ländernas haverikommissioner gå igenom filmerna vid ett möte i Åbo.
-Vi vet att bilderna är bra och så fort det är möjligt ska vi tala om vad de innehåller, säger den svenska kommissionens ordförande Olof Forssberg.

I går avslöjade marinbiologen Jouko Nuorteva, som ledde arbetet med att hitta vraket, att ekolodsundersökningen från i fredags visar att det finns ett stort föremål framför fören på Estonia.

-Det är 5-10 meter brett och det är möjligt att det kan vara bogporten, säger han.

Varken den svenska eller den finska kommissionen vill kommentera Nuortevas iakttagelser.
Analysen av ekolodsbilderna har också visat att Estonia ligger med fören åt öster.

Men för haverikommissionen är de 20 timmarna videofilm det intressantaste materialet.
-Vi börjar ta bilder ungefär midskepps, med den första roboten. Den styrdes sedan upp mot kommandobryggan, säger vice ordförande i finska haverikommissionen, Tuomo Karpinnen.
-Sedan koncentrerade vi arbetet till fören.
Senare under dagen sattes även den andra roboten in.
Sammanlagt hade utredarna fyra videokameror som riktades olika vinklar.

Sjöugglansrobotarna arbetade ungefär sju meter från från skrovet för att få bästa bilderna i det relativt grumliga vattnet.
Skrovet filmades bit för bit i ett rutsystem och nu ska vi haverikommissionen analysera varje "ruta" på skrovet för att konstatera vilka skador Estonia har.

TV-monitorerna, där haverikommissionens två utredare kunde följa arbetet, fanns i en container mitt Hallis däck.
Via kablar styrdes kameror, strålkastare och Sjöugglans griparm, med vars hjälp utredarna hade möjlighet att lyfta olika föremål.
Arbetet vid haveriplatsen avslutades vid 20-tiden och i morse var Halli tillbaka i Åbo hamn.

Större bild: Dagens Nyheter 941003
Bild:
Förbereder filmning. Besättningen på
oljebekämpningsfartyget "Halli" lyckades på
söndagen att med två undervattensrobotar
filma den sjunkna "Estonia".
1994-10-03
Nya bilder av vraket pekar mot bogvisiret.

Två undervattenrobotar lyckades på söndagen videofilma "Estonia".
Haverikommissionen har dock gett stränga order till oljebekämpningsfartyget "Halli" som genomför operationen att inte avslöja eller visa filmernas innehåll ännu.


Det förefaller dock allt troligare att visiret framför förporten till bildäck är orsak till olyckan.
Dr Jouko Nuorteva, som analyserat bilderna som togs när "Estonia" lokaliserades, kunde på söndagen ge dem en ny tolkning.

Enligt Nuorteva är fartygets för vänd mot öster, inte i färdriktningen , som man först trodde. Föremålet skulle enligt Nuorteva kunna vara det skadade visiret eller en del av visiret. Videobilderna kan ge klart besked ifall visiret fått så stora skador.

Utredarna har nu tillgång till såväl videoband som stillbilder från "Estonia". Bilderna tas i både färg och svartvitt.

-Bilderna är av hög kvalitet, så mycket kan vi säga, uppger den finske haverikommissionsmedlemmen Kari Lehtola.

Först ska haverikommissionen samlas för att analysera bilderna och därefter beslutar vi om vad som kan publiceras, säger Lehtola.
Ombord på "Halli" analyserar två av den finska delegationens medlemmar de bilder man lyckas ta av vraket.

Tuomo Karppinen uppgav på söndagen att man inte lyckats ta stora allmänbilder av fartyget. Bilderna visar ett par kvadratmeter i taget, men de är mycket tydliga.

Nya stormvindar
"Halli" kunde inleda fotograferingarna efter middagstid på söndagen när vinden mojnade något.
Väderleksprognoserna utlovade nya stormvindar till måndag morgon och på "Halli" räknade man med att tvingas avbryta fotograferingarna vid fyratiden på morgonen.

-Fram till dess försöker vi filma så mycket detaljer som möjligt. Vi går igenom fartyget " mutter för mutter", uppger Lehtola.
Lehtola tog på söndagen emot rapporter och analyserade dem på sitt tillfälliga högkvarter som upprättats på ett Åbohotell.
Om vädret tillåter fortsätter "Halli" sitt uppdrag. Enligt Lehtola kan robotarna få arbeta 1-3 veckor om det är möjligt.

Haverikommissionen beslutade på söndagen att samlas i Åbo redan i dag, måndag. i stället för som tidigare planerat på onsdag i Helsingfors. Lehotla ha underrättat sina svenska och estniska kolleger om det som framkommit vid filmningarna på söndagen.

Flygs till Åbo
Från kustbevakningen uppgav man på söndagen att de första resultaten av robotfotograferingarna troligen presenteras på måndagens möte i Åbo.

Materialet kan flygas in till Åbo från "Halli", som eventuellt avvaktar den utlovade stormen i skydd av skärgården för att kunna rycka ut igen.