1. M/S Estonia-olyckan.
Stämmer inte riktigt, uppdatering är på gång.


Coming up, the gravity of the bow visor.

M/S Estonia anchor winch ripped off by the bow visor.

M/S Estonia anchor winch debris found in the bow ramp cover.

Does the bow visor float or not?

The bent metal on the bow visor.

Russian military heavy load transportation wheels on M/S Estonia car deck.


Krankorg som har gjutits fast i betong.
Betong överallt, som har härdat vid olika slagsida på M/S Estonia.

Öppna för stor bild i nytt fönster.
Dykarna glömde hämta Pentylstubinen som satt kvar i fören.
Varför sitter stubintråden där?


Jag tror inte heller på det, men det finns inget annat sätt som olyckan kan ha skett på!

Öppna programmet i nytt fönster.

Öppna programmet i nytt fönster.

M/S Estonia körde in i en u-båt som låg framför i lägre hastighet.
Bucklan på bogvisiret passar perfekt in på ett u-båtstorn: mått, intryckningen och periskop.

Här är det hål i M/S Estonias skrov. U-båten har slagit av M/S Estonias stabilisatorfenan på styrbordssida.


Det är omöjligt att den runt formade bulben har gjort den här skadan, det här är ett rakt föremål som har gjort den här skadan.
Det här är som ett fingeravtryck, det finns bara ett föremål som passar in på bucklan.
Öppna större bild i nytt fönster.
Originalbild.

Jag har funderat länge på varifrån hålen kommer, och det här är det slutgiltiga.

1. MS Estonia är snart ikapp u-båten.
2. Här träffar M/S Estonia aktern på u-båten.
3. U-båten börjar vrida sig runt sin mittaxel.
4. U-båtstornet träffar bogvisiret.
5. U-båten rätar upp sig.

Det finns ingen annan förklaring till bucklan i bogvisiret.

I u-läge har u-båten ingen flytkraft, den har samma densitet som vatten, u-båten pressar undan lika mycket kubikmeter vatten som den väger i ton.
Om u-båten väger 1.000 ton pressar den undan 1.000 kubikmeter vatten, annars flyter den eller så sjunker den och då går det åt onödig energi att hålla den i u-läge, topphastigheten blir lägre.

Öppna större bild i nytt fönster.


Källa 2 bilder ovan: Dplay.se
Dom 2 bilderna ovan visar skrapmärken på styrbordssidan efter vad som skulle kunna varit en ubåt.
Upptäckt av: Henning Svedberg 201006


Öppna större bild i nytt fönster.
Fraktlista.